Sára Vernerová
S mobilními aplikacemi se tak trochu roztrhl pytel. Mají nám usnadňovat život, případně ho nějak zpříjemnit, šetřit náš čas. Samotná výroba aplikace je ale poměrně dlouhý, nákladný a náročný proces. Tím vás nechci nijak odradit, právě naopak. Věřím, že připravenost je mnohonásobně lepší než krok do neznáma. A tak trochu ze mě mluví osobní zkušenost.
Dát přesnou sumu není možné. Cenu aplikace ovlivňuje několik faktorů, jakými jsou například její komplexita či přístup k samotnému vývoji. To stejné platí pro určení časového harmonogramu. A teď si to probereme krok po kroku.
Po nápadu by měla přijít specifikace – co přesně má aplikace umět? V průběhu času se zadání může mírně měnit, ale začít pouze s nápadem nestačí, zlomíte si na tom vaz. Specifikaci vám samozřejmě může pomoci psát zkušený analytik, pokud se necítíte na to, napsat si ji sami. Zde pak ale počítejte s prvními náklady. Cena analytika se samozřejmě bude velmi lišit – samostatný ičař může nabídnout cenu okolo 2000 CZK za MD, větší agentura i 10 000 CZK za MD. Než se pustíte do samotného vývoje aplikace, budete muset ještě hodně kreslit. Nápad je totiž pouhým začátkem, vykopnutím jedné velké hry. Když víme, co má aplikace dělat, začneme se soustředit na vzhled. Pokud nejste designéři, doporučuji alespoň projít konkurenční aplikace, ale i aplikace mimo váš obor, a hledat design, který vám bude nejbližší. Opět – můžete si nechat udělat kompletní návrh od třetí osoby, ale počítejte se zvýšenými náklady. Tak či tak UX/UI nepodceňujte. To, že někdo umí programovat funkční záležitosti aplikací, bohužel neznamená, že dokáže vytvořit příjemnou uživatelskou cestu. MD rate se bude opět lišit – ičař bude stát méně, agentura více, opravdu zkušený UX/UI designér se dokáže dostat i na 15 000 CZK za MD.
Máte specifikaci, máte nakresleno. Můžeme se pustit do černých obrazovek s kódem. Pár let zpátky jsme museli vyvíjet pro každou platformu zvlášť. A tuto možnost máte stále, tedy vyvíjet zvlášť pro iOS, Android a dnes i pro Huawei. V rámci nativního vývoje se nemusíte spoléhat na balíčky třetích stran, a některé funkcionality se budou vyrábět lépe nativně. Nicméně náklady budou vyšší, protože i při jednoduchých aplikacích potřebujete minimálně dvě osoby, následně budete mít dva vývojářské týmy. Hybridní, či multiplatformní, vývoj vám peníze za vývoj výrazně ušetří. Nejpopulárnější možností dnešní doby je využití technologie React Native. Programujete jednou, zdrojový kód následně přenesete do iOS i Androidu zvlášť. Multiplatformní vývoj pak lze využít i ve webových aplikacích. A pak tady máme taky přizpůsobení tabletům, pokud o této možnosti uvažujete. To bychom měli frontend, tedy to, co z aplikace vidíme. Zde počítejte začátek ceny spíše na 5 000 CZK za MD, zkušený senior se opět může vyšplhat i k 15 000 CZK za MD. Tím samozřejmě nekončíme. Na pozadí ale ještě potřebujeme aplikační logiku a architekturu.
Jednoduchá aplikace bude přirozeně stát méně než ta, která sama o sobě tak trochu přemýšlí. Aplikace, do které například pouze zaznamenává sám uživatel svá data (například eviduje svou náladu či jídelníček), nebude časově a finančně tak náročná jako ta, která bude data následně ještě vyhodnocovat a dávat doporučení (například, aby uživatel snědl banán, protože mu chybí draslík). A pokud chcete do aplikace přidat sociální prvek (třeba to, že já uvidím, že jste ten banán snědl, a můžu vám k tomu v rámci aplikace pogratulovat), bavíme se o skutečně vysokých částkách. U složitějších aplikací je potřeba myslet i na administraci. Cena za backend vývojáře bude v podobném rozmezí jako za frontend.
Data musí být někde uložena. A tady máte štěstí, že existují cloudy. Naši kolegové pár let zpátky museli mít dostatek finančních zdrojů, aby nakoupili vlastní železo. Dnes stačí vybrat cloudového dodavatele a budete platit na měsíční bázi za to, co využijete. Testovací a vývojové servery se většinou platit nemusí, či je částka skutečně symbolická. Za produkci už si samozřejmě zaplatíte a opět bude záležet na potřebném výkonu a zvolené službě.
Vím, že se článek jmenuje, kolik stojí vývoj mobilní aplikace, nicméně předpokládám, že ji budete chtít monetizovat. Dále tak budete platit Googlu i Applu za to, že můžete aplikaci zveřejnit. Jedná se v součtu u tisícové částky, ale i tak by vás to mohlo překvapit. Počítejte ale také s náklady na marketing – budete potřebovat sociální sítě, výkonnostní marketing a možná i nějakou tu videotvorbu. S aplikací se většinou pojí i založení firmy, a tak tady máme i náklady na hostingy, dodavatele mailingových služeb, ale také další podpůrné aplikace (GitHub, Slack…), účetní, občasné služby právníka. Zkrátka na rozpočet skutečně zasedněte s vše si dobře spočítejte. Většina startupů nekončí kvůli špatnému nápadu, ale kvůli špatnému rozložení finančních sil.
I kdybyste vše předali agentuře, stále bude potřebovat váš čas, který jinak můžete trávit vyděláváním peněz jinde. Nepodceňujte časovou náročnost projektu. Dopředu si rozmyslete, jak moc se můžete zapojit, a pokud času mnoho nemáte, musíte najít někoho, kdo roli kontaktního bodu zastane. A to se opět může promítnou do nákladů.
Teď vám nabídnu velmi hrubé odhady, bez započítání marketingu, vašeho času a ostatních firemních nákladů. Beru v potaz specifikaci aplikace, UX/UI a vývoj. Spodní hranice je pro ty z vás, kdo si umí většinu věcí zařídit sami. Vrchní hranice agenturní.
Jednoduchá aplikace bez větších nároků na zpracování dat – 150 000 – 300 000 CZK
Středně složitá aplikace se složitější formou zpracování dat – 250 000 – 600 000 CZK
Komplexní aplikace se složitou formou zpracování dat – 500 000 CZK – bez horní hranice
Celkově k tomu vždy přičtěte alespoň 200 000 CZK, což opět platí spíše pro ty z vás, co si umí udělat většinu věcí sami. A pak doufejte, že se vše dobře rozjede. Vyvinutím první verze totiž vše teprve začíná. Mobilní aplikace jsou báječný svět, dnes se dá dělat téměř cokoli. Ale ceny rostou, stejně tak rostou nároky uživatelů, musíte být stále ve střehu a inovovat. Kdo by potřeboval poradit více, obraťte se na nás a vše společně prokonzultujeme.
Just leave us a message using the contact form or contact our sales department directly. We will arrange a meeting and discuss your business needs. Together we will discuss the options and propose the most suitable solution.